משרד הבריאות מפרסם הקלות בהתוויות לקנאביס רפואי: מבטל את התנאי של שימוש קודם בתרופות

החל מהיום המעוניינים בקנאביס רפואי לא יחויבו בשימוש קודם בתרופות כתנאי לקבלת הרישיון ("טיפול קו אחרון"). בנוסף, עודכנו התוויות כאב כרוני, פוסט טראומה ואוטיזם. בסוף חודש מרץ צפויים עדכונים נוספים שישלימו את הרפורמה בענף

פרסום ראשון: כחלק מיישום מתווה רפורמת הרגולציה המאפשרת בתחום הקנאביס הרפואי, שפורסם באוגוסט 23, היום (שלישי) נכנס לתוקף עדכון נוהל ההתוויות הרפואיות (נוהל 106).

השינוי המשמעותי ביותר בעדכון כעת הוא ביטול של הגדרת הקנאביס כ”טיפול קו אחרון”. כלומר, בניגוד לעבר, מהיום לא יידרש שימוש קודם בתרופות כתנאי לקבלת רישיון קנאביס רפואי בחלק מהמחלות.

להלן עיקרי העדכון:

  • בוטל התנאי שקנאביס רפואי יינתן על ידי הרופא המומחה רק כקו אחרון והודגש שיקול הדעת של הרופא המטפל הישיר בעניין מתן קנאביס רפואי, במספר רב של התוויות.
  • עבור מטופלים על הספקטרום האוטיסטי – הוסרה הגבלת הגיל על מתן הטיפול, כך שיתאפשר מתן טיפול בקנאביס רפואי בהתאם לשיקול דעת הרופא ולאחר אבחון הפרעה בספקטרום האוטיסטי על סמך DSM-5 ללא הגבלת גיל 5 ומעלה. כמו כן, הוסרה החובה למצות טיפול בשתי תרופות נוגדות פסיכוזה קודם למתן הטיפול, וניתן לרופא המומחה שיקול דעת בנושא.
  • עודכנה התוויה בתחום הכאב, כך שתהיה הקלה במשך הטיפול במרפאת הכאב למטופלים מעל גיל 45 הסובלים מכאב כרוני בעלי אבחנה ברורה רשמית.
  • עודכנו ההתוויות בתחום הפוסט טראומה (PTSD) בדרגת חומרה בינונית ומעלה המאופיינת במצוקה נפשית רבה, בין היתר כך שרופא יוכל לרשום קנאביס רפואי לחולים עם 30% נכות ומעלה לפי המוסד לביטוח לאומי/משרד הביטחון, זאת כבר לאחר שנה ולא שלוש שנים, כפי שהיה עד כה.

כפי שניתן להבין, במסגרת העדכון ניתן משקל רחב יותר לשיקול דעתו של הרופא המומחה, והוסרו מגבלות שונות שהיו עד כה, זאת לדברי משרד הבריאות “תוך שמירה על דגשים רפואיים נדרשים ועל בסיס עקרונות רפואיים ומדעיים מבוססים”.

עם זאת, ביטול הדרישה למיצוי טיפול תרופתי לפני מתן היתר לשימוש בקנאביס, נוגע רק לחלק מההתוויות כאמור ולא נוגע להתוויות הנפוצות ביותר – כאב כרוני ופוסט טראומה. בשורה התחתונה, שינוי זה רלוונטי רק לכ-15% מהמטופלים הסובלים ממחלות כמו סרטן, מחלות מעיים, אפילפסיה, פרקינסון, טרשת נפוצה, טורט ואיידס.

“העדכון בוצע בהתאם להמלצות הגורמים הרפואיים ולאחר אישור האיגודים המקצועיים בוועדת ההתוויות, כאשר ההקלות בהתוויות שאושרו ע”י גורמי הרפואה, יסייעו להגברת האוטונומיה הרפואית של הרופאים המומחים המטפלים, לצד הקלת הזמינות והקטנת הביורוקרטיה לחולים הזקוקים לקנאביס רפואי,” נמסר עוד.

עדכון זה הוא כאמור חלק מרפורמה רחבה של משרד הבריאות בתחום הקנאביס הרפואי, ולאחריו, בסוף חודש מרץ 2024, צפויים להיכנס לתוקף עדכונים נוספים במטרה להקל את הנטל הרגולטורי הן בצד של המטופלים והן בצד של העוסקים בתחום. בין היתר, החל מסוף מרץ תיכנס לתוקף טבלת הקטגוריות החדשה, יוטמע המעבר לקנאביס במרשם לכ-10% מהמטופלים כשלב ראשון, ייקבע מחיר מקסימום של 360 ש”ח לניפוק רישיון שימוש בקנאביס, יאסר שיווק באריזות צבעוניות מדי, תבוטל שקיפות אחוזי הרכיבים הפעילים, גריינדרים יימכרו בבתי מרקחת בלבד, CBD יהיה חוקי, וגם כאמור לא מעט הקלות ליצרנים.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר